Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Tentoonstelling Aansluiting en confrontatie

t/m 14 mei

Er worden werken uit de Collectie Museum De Wieger geplaatst naast de werken uit de Collectie Ger Fransen

De kerncollectie van De Wieger
bestaat uit Nederlandse kunst uit de eerste helft van de 20ste eeuw met een nadruk op de modernistische stromingen. De laatste dertig jaar wordt deze collectie aangevuld met langdurige bruiklenen uit dezelfde periode uit de collectie van Ger Fransen. De Wieger heeft, evenals deze bruikleengever, ook naoorlogs werk in de verzameling, van de jaren ’40 tot de jaren ’90.

Aansluiting en confrontatie  
Aansluitend op de tentoonstelling van de bovenverdieping to…

Er worden werken uit de Collectie Museum De Wieger geplaatst naast de werken uit de Collectie Ger Fransen

De kerncollectie van De Wieger
bestaat uit Nederlandse kunst uit de eerste helft van de 20ste eeuw met een nadruk op de modernistische stromingen. De laatste dertig jaar wordt deze collectie aangevuld met langdurige bruiklenen uit dezelfde periode uit de collectie van Ger Fransen. De Wieger heeft, evenals deze bruikleengever, ook naoorlogs werk in de verzameling, van de jaren ’40 tot de jaren ’90.

Aansluiting en confrontatie  
Aansluitend op de tentoonstelling van de bovenverdieping toont De Wieger hier in meerdere opzichten een confrontatie van werken uit de eigen collectie met naoorlogs werk uit de collectie Fransen. Telkens zijn twee kunstwerken gecombineerd die qua beeld, techniek, tijdvak of stijl bij elkaar aansluiten of juist de confrontatie aangaan. Zo zijn de motorrijders van Hendrik Wiegersma en Krijn van Dijke verwant in beeld en thema, maar voor- en naoorlogs. Twee portretten van Friso Wiegersma en Klaas Boonstra in verschillende stijlen vinden elkaar in verstilling, terwijl een ‘kistje’ van Pieter Wiegersma van rond 1990 mooi combineert met een ander driedimensionaal werk van Will Leewens uit 1958.

Confrontatie
Een aantal langdurige bruiklenen van Ger Fransen zijn herenigd met andere kunstwerken uit zijn collectie, zoals de twee schilderijen van Louis Schutte. Een landschap van Hendrik Chabot gaat de confrontatie aan met een abstracte compositie van Piet Stenneberg. Toon Kelder nam na de Tweede Wereldoorlog afstand van figuratieve kunst om zich helemaal te richten op het abstracte. Zowel De Wieger als Ger Fransen hebben verschillende werken uit beide perioden in hun collecties.

Aansluiting  
De post-Cobra kunstenaar Guillaume Lo-A-Njoe sluit goed aan bij Wolvecamp, een voor de collectie uitzonderlijk schilderij uit de Cobra stroming. Een werk van Hugo Landheer uit 1926 is gecombineerd met een architectuurstuk van Dora van der Veen. En de twee schilderijen van Raoul Martinez en J.B. Wiebenga hebben qua onderwerp niets met elkaar gemeen, maar in kleurrijkheid des te meer!

Locatie