Audiofragment Fest of Movement
Helmond is van oudsher een textielstad en nu staan we voor het hoofdkantoor van Vlisco, een van de meest iconische bedrijven in de stad. Vlisco staat bekend om zijn kleurrijke designs en stoffen, die met name in West-Afrika worden gebruikt voor kleding.
Het kunstwerk op dit gebouw is gemaakt door De Strakke Hand, een kunstenaarscollectief uit Utrecht, samen met de Rotterdamse ontwerpster Simone Post. Zij heeft veel textieldesigns voor Vlisco gemaakt. Dit is het grootste muurproject van De Strakke Hand, met een oppervlakte van ruim 2500 m2
Acht kunstenaars hebben hier ongeveer negen dagen aan gewerkt. Van alle murals die we in Helmond hebben, is deze als enige uitsluitend abstract. Het betreft een abstracte weergave van het DNA-profiel van Vlisco, met veel kleuren en patronen.
Een kleurrijk gehe…
Helmond is van oudsher een textielstad en nu staan we voor het hoofdkantoor van Vlisco, een van de meest iconische bedrijven in de stad. Vlisco staat bekend om zijn kleurrijke designs en stoffen, die met name in West-Afrika worden gebruikt voor kleding.
Het kunstwerk op dit gebouw is gemaakt door De Strakke Hand, een kunstenaarscollectief uit Utrecht, samen met de Rotterdamse ontwerpster Simone Post. Zij heeft veel textieldesigns voor Vlisco gemaakt. Dit is het grootste muurproject van De Strakke Hand, met een oppervlakte van ruim 2500 m2
Acht kunstenaars hebben hier ongeveer negen dagen aan gewerkt. Van alle murals die we in Helmond hebben, is deze als enige uitsluitend abstract. Het betreft een abstracte weergave van het DNA-profiel van Vlisco, met veel kleuren en patronen.
Een kleurrijk geheel dat niet voor niets de naam Fest of Movement heeft gekregen, wat betekent feest van beweging. Het ontwerp oogt willekeurig, maar er is goed over nagedacht. Afbeeldingen, patronen, kleuren en klederdracht komen in Afrika erg nauw.
Bij bepaalde gelegenheden draag je specifieke kleding met specifieke kleuren en patronen. Bij een begrafenis draag je andere patronen dan bij een huwelijksfeest. De uitdaging bij deze muur was met name om combinaties van kleuren en patronen te bedenken die vrij zijn van symboliek, een hele uitdaging. En een omgekeerde manier van denken tot opzichte van de andere murals, waar juist wél symboliek wordt gebruikt.
We lopen nu om het Vlisco-complex heen naar de volgende mural