Eerste tourrit van de Vette Bougie
Een rit die alle grenzen van gemeente Deurne aandoet
Ongeveer 80 kilometer
“Wij gaan een ‘grensrit’ rijden van ongeveer 80 kilometer”, vertellen Martien Nooijen en Toon Melgers van De Vette Bougie. Het tweetal heeft de route uitgestippeld voor de tocht. “Daarmee begint voor ons het plezier van de rit eigenlijk nog voordat we vetrekken. Het wordt voor onze leden weer een hele mooie beleving. Het is natuurlijk ook voor mensen langs de weg leuk om ons te zien rijden in onze gemeente”, zegt Melgers. Vanaf komende rit wordt er tot september elke maand een toertocht gereden door de leden van De Vette Bougie.
Echte werk
De club bestaat al sinds 9 oktober 1998…
Een rit die alle grenzen van gemeente Deurne aandoet
Ongeveer 80 kilometer
“Wij gaan een ‘grensrit’ rijden van ongeveer 80 kilometer”, vertellen Martien Nooijen en Toon Melgers van De Vette Bougie. Het tweetal heeft de route uitgestippeld voor de tocht. “Daarmee begint voor ons het plezier van de rit eigenlijk nog voordat we vetrekken. Het wordt voor onze leden weer een hele mooie beleving. Het is natuurlijk ook voor mensen langs de weg leuk om ons te zien rijden in onze gemeente”, zegt Melgers. Vanaf komende rit wordt er tot september elke maand een toertocht gereden door de leden van De Vette Bougie.
Echte werk
De club bestaat al sinds 9 oktober 1998 en heeft inmiddels ruim honderd leden. Die rijden op de meest uiteenlopende oldtimerbromfietsen. Van een oude Puch of Zundapp tot een klassieke Aprilia of Flandria. Voor bestuurslid Ivan van Oosterhout wordt het zondag de laatste keer dat hij onofficieel meerijdt. Tot nu toe werd oogluikend toegestaan dat hij op een moderne scooter meereed om de tocht te kunnen filmen, maar de volgende keer gaat hij voor het echte werk. Na verwoede pogingen om een aantal ‘opknappers’ te restaureren, heeft Van Oosterhout nu gekozen om zijn Batavus, Kazal, Puch en twee Honda’s van de hand te doen en die in te ruilen voor een Garelli die al rijklaar is: “Ik was heel ambitieus begonnen aan het opknappen van de brommers, maar er gaat toch meer tijd in zitten dan ik dacht. Dus daarom ben ik nu toch maar overgestapt op iets waar nog maar weinig aan hoeft te gebeuren.”
Aanwinst
Dat Van Oosterhout nog één keer de tocht moet rijden op een niet-oldtimer heeft te maken met de keuring van zijn ‘nieuwe’ oldtimer. “Ik moet de Garelli komende dinsdag laten keuren, dus helaas kan ik er deze rit nog net niet mee meerijden. De volgende tocht gaat dat zeker wel gebeuren. Deze bromfiets is niet alleen een aanwinst voor mezelf, maar ook voor de club. Er rijden er namelijk niet zoveel meer van rond hier in de omgeving”, aldus Van Oosterhout.
De Bromfiets moet ouder zijn dan 25 jaar
Het bestuurslid roept iedereen met een oldtimerbromfiets op om ook eens een keer deel te nemen aan een tocht van De Vette Bougie: “Het is een hele leuke club van allemaal mede-oldtimerliefhebbers. Je moet wel minimaal 16 jaar oud zijn en je bromfiets moet 25 jaar of ouder zijn. Het mogen dus echt hele oudjes zijn, maar ook bijvoorbeeld een Honda MT uit de jaren 90. Niet-leden kunnen meerijden voor een tientje en mochten ze daarna lid worden, dan krijgen ze tien euro korting op het tarief voor het lidmaatschap. We hopen zo onze club met nog meer fanatiekelingen te kunnen uitbreiden.”
Inschrijven
Via devettebougie.nl en zich melden vanaf 09:30 uur bij Clubhuis de Kroeg aan de Blassiusstraat in Deurne/Zeilberg en om 10:00 vertrekken alle deelnemers gezamelijk en worden om 15.00 uur weer terug verwacht.
Pechvogels
De bezemwagen van de Vette Bougie rijdt tijdens elke georganiseerde rit mee. Breekt een remkabel of gashendelkabel dan is er geen probleem, want de bezemwagen heeft het meest standaard materiaal bij zich om een oldtimer brommer weer lopend te krijgen. Mochten er grote problemen zijn aan de brommer dan wordt de bezemwagen ingezet om de pechvogels te vervoeren.
Wanneer
- Zondag 18 mei 2025 om 09.30 uur
Prijzen
- Gratis Inschrijving leden gratis.