Brabantse voormoeders krijgen weer een gezicht

25 en 26 mei

Maar liefst tien voormoeders, de oudste uit ca. 1580, kon Evelien de Bruijn terugvinden. Vrouwen die allemaal uit de Brabantse Peel afkomstig zijn. 'Vergeten Voormoeders' is te zien  in het Oude Raadhuis in Beek en Donk. Ook zijn enkele objecten uit Museum Vekemans, het Boerenbondmuseum en het Museum van Brabantse Mutsen en Poffers te zien. De expositie is mede tot stand gekomen dankzij een financiële bijdrage van het CBK Rotterdam.

Het gaat om gewone boerenvrouwen, met namen die je veel in de regio teru…

Maar liefst tien voormoeders, de oudste uit ca. 1580, kon Evelien de Bruijn terugvinden. Vrouwen die allemaal uit de Brabantse Peel afkomstig zijn. 'Vergeten Voormoeders' is te zien  in het Oude Raadhuis in Beek en Donk. Ook zijn enkele objecten uit Museum Vekemans, het Boerenbondmuseum en het Museum van Brabantse Mutsen en Poffers te zien. De expositie is mede tot stand gekomen dankzij een financiële bijdrage van het CBK Rotterdam.

Het gaat om gewone boerenvrouwen, met namen die je veel in de regio terugziet zoals van der Vleuten, Coolen, van Vlerken en van Moorsel. Deze vrouwen zijn niet alleen mijn voormoeders, maar die van veel mensen uit de buurt. Daarom vindt de Rotterdamse kunstenaar het dan ook belangrijk dat de portretten hier geëxposeerd worden. De Bruijn heeft de vrouwen opnieuw een gezicht en een verhaal gegeven. Dat deed zij niet alleen. Meerdere familieleden uit dezelfde lijn stonden model voor één van hun voormoeders. Ook hun visie op de vrouwen werd meegenomen. Over sommige van deze vrouwen, omdat zij veelal arm en analfabeet waren, is vrijwel niets te vinden. De kunstenaar wilde van de namen op papier weer mensen maken, waar wij als afstammelingen iets van onszelf in konden herkennen. Veel mensen hebben informatie over de mannelijke kant van hun familie, omdat zij zich met die achternamen het meest identificeren. Maar we stammen evenveel af van deze vrouwen. Hun verhalen zijn ook een onderdeel van onze identiteit.

De portretten zijn gemaakt van verschillende materialen, in verschillende afmetingen: van een fotografisch werk van 20 bij 30 centimeter tot installaties van meer dan 2 meter hoog. De gezichten zijn allemaal gebrandschilderd op glas, het medium waar de Bruijn een voorkeur voor heeft. Bij een glazen portret lijkt het alsof je in de ziel kunt kijken. Wanneer er licht op het glas valt, geeft het een projectie op de achtergrond. Het veranderende licht verandert ook steeds de projectie. Het biedt steeds een ander perspectief op het portret. Die effecten  heel interessant.

Neem contact op

't Oude Raadhuis
Heuvelplein 8
5741JK Beek en Donk
Plan je route

vanaf jouw locatie

Wanneer

  • Elke zaterdag en zondag t/m 26 mei 2024 14.00 - 17.00 uur

Prijzen

  • Gratis

Locatie