Jaaroverzicht 2024 - Land van de Peel

Wat een jaar! In 2024 bleven we in beweging – we groeiden, vernieuwden en inspireerden. De kers op de taart? De Insiders Award voor ‘Best bekeken website’ 2024!

Met trots vieren we deze erkenning voor kleine gebieden. In 2024 hebben we onze producten en beeldbank uitgebreid, en met de nieuwe editie van ons magazine, meertalige toprouteskaart, Regiokaart, Peelkaart, twee belevingsroutes en de derde druk van het Peelpaspoort blijven we bezoekers inspireren.

De website kreeg een frisse look & feel, en we voerden sterke off- en online campagnes. Daarnaast blikken we enthousiast terug op de stevige, maar ook nieuwe, samenwerkingen in Brabant en Limburg. Samen laten we de regio stralen!

Samen bouwen aan een sterk Land van de Peel

Elk jaar zetten we nieuwe stappen in de ontwikkeling van Land van de Peel. In 2024 lag de focus op herijking en verdieping: we scherpten onze doelgroep bepaling en langetermijnvisie aan, investeerden in productontwikkeling en versterkten onze online aanwezigheid en samenwerkingsverbanden. Het was een inspirerend jaar waarin we niet alleen elkaar en onze partners uitdaagden, maar vooral keken naar wat ondernemers in de Peel en bezoekers nodig hebben om elkaar optimaal te versterken.

Een prachtig resultaat dat we graag delen: in 2024 trok landvandepeel.nl meer dan 450.000 unieke bezoekers. Dat is gemiddeld vier keer zoveel als de websites van kleinere regio’s (max. 10 gemeenten). Met een engagementscore van 89% zijn deze bezoeken bovendien bijzonder waardevol.

Zoals bij vrijwel al onze initiatieven, is dit succes te danken aan een sterke samenwerking. Samen met toeristenbureaus, ondernemers en diverse partners maken we het toeristische aanbod in de Peel toegankelijk en aantrekkelijk voor een breed publiek.

Laat je inspireren door de onderstaande producten en resultaten en bouw verder met ons samen aan een bruisende Peelregio waar zowel bewoners als bezoekers zich thuis voelen!

Jolijn Brouwers, Senior Regiomarketeer

Resultaten website en social media

Cijfers website
399.000 bezoekers, -5%
1,16 miljoen paginaweergaven, -7%
88,98% engagementrate, +27%

Resultaten Social Media organisch
Facebook 55.600 bereikte personen, +49%
Instagram 14.000 bereikte personen, +272%

Campagnes op Facebook & Instagram
Facebook 49.900 bereikte personen gemiddeld per maand, +13%
Instagram 3.300 bereikte personen gemiddeld per maand, +5%

Nieuwe producten

Ontrafel fietsend de mysteries van de Peel

Land van de Peel is twee belevingsroutes rijker; De Textielroute Land van de Peel en Het Mysterie van de Gouden Peelhelm. Tijdens het fietsen van deze routes ontdek je meer over het verhaal achter een van Nederlands belangrijkste archeologische ontdekkingen van de twintigste eeuw én het tegendraadse karakter van deze regio. Beide routes zijn uitgezet via het Brabantse fietsknooppuntensysteem en zijn te downloaden via de website van Land van de Peel.

De ontwikkeling van deze fietsroutes is mogelijk gemaakt door een succesvolle samenwerking tussen de Provincie Noord-Brabant, de zes Brabantse Peelgemeenten, Land van de Peel en VisitBrabant Routebureau. Ook de ondernemers in de Peel worden betrokken bij de routes.

Grenzeloze gastvrijheid dankzij de Peelkaart

In de zomer lanceerden we op initiatief van Museum Klok & Peel, Buitencentrum De Pelen, Staatsbosbeheer en VVV Asten een unieke toeristische kaart waarop alle (top)attracties in de zuidelijke Peelgemeenten weergegeven staan. Met Nationaal Park De Groote Peel als middenstip.

Bezoekers komen naar de Peel voor de Limburgse en Brabantse gastvrijheid, maar ook voor de natuur, cultuur en rust. En dat is hier in overvloed. We hopen dat de kaart de bezoeker stimuleert het mooie aanbod in de hele regio te ontdekken. Daarom wordt de kaart ook vertaald naar het Engels en Duits.

Bekijk de Peelkaart

Uitbreiding beeldbank

We hebben weer fotografen op pad gestuurd om onze beeldbank uit te breiden. Zo hebben we de beeldbank uitgebreid met foto’s van evenementen zoals Misty Fields, fietsroutes zoals de Textielroute, spelende kinderen aan het water en in speeltuinen en vriendinnen die het culturele aanbod verkennen. We plaatsen regelmatig nieuwe (rechtenvrije) foto’s in onze openbare beeldbank. 

Bekijk de beeldbank

Update label Product uit het Land van de Peel

Artikel Rabo&Co

‘Hier produceren en kopen, is voor iedereen beter’. Een mooi artikel over het label ‘Product uit het Land van de Peel’ in de laatste Rabo&Co Peelland Zuid. Met de financiële ondersteuning van Rabobank Peelland maken wij in samenwerking met Innovatiehuis de Peel lokale producten en producenten zichtbaar voor de consument. Met de hulp van de Rabobank zijn o.a. de eerste erfborden bij de boeren geplaatst. 

‘Als coöperatieve Rabobank omarmen we innovatie, groei en verduurzaming, investeren we in het samen bedenken van oplossingen waar iedereen beter van wordt; de klant, de buurt en de wereld. We onderschrijven het belang van korte ketens en moedigen ondernemers aan de lokale samenwerking hierin op te zoeken. Dit zodat streekproducten uit onze mooie Peelregio weer volop op de kaart staan bij huishoudens, winkels en horeca. Product uit het Land van de Peel sluit hier volledig op aan wat heeft geleid tot een mooi partnership voor nu en de toekomst’, aldus Rudi van Hoof directeur coöperatieve Rabobank.

Lees het artikel
Tomaten bij Kwekerij Peters

Deelnemers bijeenkomst van het Label

Samen met de smaakmakers bouwen we aan een duurzame, geliefde en waardevolle regio. Elk kwartaal komen we bij elkaar tijdens inspirerende bijeenkomsten. Deze 27 enthousiaste deelnemende boeren en streekwinkel laden en ontwikkelen samen met ons, Land van de Peel en Innovatiehuis de Peel het label ‘Product uit het Land van de Peel’.

Samen smeden we plannen om de Peel op een waardevolle manier op de kaart te zetten en helpen we o.a. de deelnemers bij het zichtbaar maken en promoten van hun producten. Maar ook het verbinden van de boeren met elkaar, het stimuleren van de korte keten en het verhogen van het voedselbewustzijn van consumenten staan op de agenda. Daar zijn verschillende stappen en bouwstenen voor nodig.

Elke bijeenkomst is inspirerend en we blijven het label door ontwikkelen. Zowel verdiepend als verbredend. Hierin werken we ook samen met andere organisaties zoals VisitBrabant, Metropoolregio Eindhoven en NBTC.

Land van de Peel in de media

Nieuws - uit de regio

Samenwerkingen

In samenwerking met de zes Peelgemeenten, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren werken we aan een aantrekkelijk Land van de Peel op het gebied van beleid en aanbod aangaande vrije tijd, recreatie en toerisme. 

In 2024 werkten we intensief samen met VisitBrabant. Dit gebeurde door de structurele samenwerking binnen de Regio Samenwerking, deelname aan de Regiosessies, bijdrage aan het nieuwe leisure profiel van VisitBrabant en de persreizen die we mochten organiseren voor influencers die op uitnodiging van VisitBrabant onze regio bezochten. 

We zoeken intensief de samenwerking op met de recreatieve en toeristische ondernemers in de Peel dankzij de verschillende ondernemersbijeenkomsten, kennissessies en producten die we ontwikkelen.  

Erg blij zijn we met de nieuwe samenwerkingen met de Limburgse Peelgemeenten, IVN Limburg en Brabant en NP De Groote Peel. Naast de Peelkaart smaakt het naar meer; we hebben de opdracht gekregen om in 2025 de merkidentiteit van NP De Groote Peel te ontwikkelen. Ook bieden we samen met IVN Limburg de workshops ‘Natuurinclusief ondernemen’ aan aan de recreatieve ondernemers in de Limburgse en Brabantse Peel. 

Ook de samenwerking met Innovatiehuis de Peel is zeer noemenswaardig. We werken intensief samen bij de ontwikkeling van het label ‘Product uit het Land van de Peel’ en het verduurzamen van de bestemming de Peel.

 

 

Organisatie

Vol enthouisasme hebben we als team vorig jaar het Land van de Peel gepromoot. We gingen samenwerkingen aan en mochten de mooiste plekjes van de regio ontdekken. 

In 2025 gaan we vol enthousiasme door de promotie van het Land van de Peel! 

Stuur ons een e-mail

Meer lezen?